Welke behandelingen bieden wij?

Bij onze behandelingen werken wij volgens een stepped-care principe. Dit betekent dat wij beginnen met de meest basale en minst invasieve behandelingen en wanneer dit onvoldoende verbetering geeft de behandelingen stapsgewijs uitbreiden.

Educatie

Het is belangrijk dat u begrijpt wat uw aandoening inhoudt, hoe u met uw klachten om moet gaan en wat wel en wat niet goed werkt bij artrose. Uw arts besteedt ruim tijd om u uitleg te geven hoe u het beste met uw klachten om kan gaan, zodat u zoveel mogelijk kunt blijven doen met zo min mogelijk klachten.

Voor meer informatie over artrose, klik hier.

Beweging

Bewegen is goed voor onze gezondheid en voor artrose. Maar juist tijdens bewegen ervaren mensen met artrose de meeste beperkingen. Onze artsen helpen u bij het zoeken naar de vorm van bewegen die het  beste past bij uw aandoening en helpen u binnen de pijngrens de belasting op te bouwen.

Voor informatie over meer beweging, klik hier.

Voeding

Artrose gaat vaak samen met overgewicht. En overgewicht geeft een extra belasting op uw gewrichten. Samen met een diëtist helpen wij u bij het stellen van een realistisch streefgewicht en bij het behalen van deze doelstelling. Ook kijken wij hoe u door middel van gerichte voedingsadviezen uw klachten kunnen helpen verminderen.

Voor meer informatie over deze behandeling, klik hier.

Artroseklinieken

Oefentherapie

Sterke spieren helpen u uw gewrichten te ontlasten en klachten van artrose te verminderen. Onze artsen geven u gerichte oefeningen voor het versterken van uw spieren en werken samen met fysiotherapeuten die u helpen de oefeningen af te stemmen op uw specifieke klachten.

Voor meer informatie over oefentherapie, klik hier.

Braces

Een brace is een hulpmiddel om een gewricht te ondersteunen en om de krachten die op een gewricht inwerken op te vangen. Bij verschillende vormen van artrose kan een brace helpen de pijn te verminderen en de belastbaarheid te verhogen. Indien nodig, kijken wij samen met de orthopedisch instrumentenmaker welke brace voor u geschikt is om uw gewricht te behandelen.

Voor meer informatie over braces, klik hier.

Steunzolen

Heeft u een afwijkende stand van uw benen, enkels of voeten? Een steunzool kan helpen de belasting op uw gewrichten anders te verdelen. Met behulp van een loopanalyse brengen onze podotherapeuten de belasting op uw gewrichten in kaart en met een steunzool of aanpassing van de schoen proberen wij uw looppatroon te verbeteren en uw klachten te verminderen.

Voor meer informatie over steunzolen, klik hier.

Pijnmedicatie

Heeft u veel pijn? Soms ontkomt u er niet aan om pijnstillers of ontstekingsremmers te gebruiken. Onze artsen kijken samen met u welke pijnmedicatie voor u geschikt is en hoe lang u deze medicatie dient te gebruiken. Het streven is daarbij om zo min mogelijk medicatie te gebruiken en de medicatie af te bouwen zodra dit mogelijk is.

Voor meer informatie over pijnmedicatie, klik hier.

Injecties

Soms is een gewricht ontstoken en blijven de klachten ondanks alle behandelingen bestaan. In dat geval zijn er verschillende injectie therapieën mogelijk om uw klachten te verminderen en de behandeling te ondersteunen. De injecties die wij gebruiken zijn:

• Corticosteroïden injecties
  • Bloedplasma injecties
  • Hyaluronzuur injecties

Voor meer informatie over injecties, klik hier.

Hoe gaan wij te werk?

Het principe van stepped-care is: we behandelen U niet zwaarder dan strikt noodzakelijk is. Er wordt dus gestart met de eenvoudigste interventie die past bij de aandoening of de klachten en zullen U niet gelijk doorsturen voor een operatie als dit nog niet nodig is.

Stepped-care is belangrijk  om te kunnen blijven sporten en bewegen. Ook hebben wij een nauwe samenwerking met fysiotherapeuten die in het zelfde gebouw zitten als wij. Daarnaast willen wij de tijd nemen om de klachten goed in beeld te krijgen om de meest effectieve en minst invasieve behandeling te kunnen geven. Na dat de klachten in kaart zijn gebracht, zullen we samen met U een plan maken om de doelen te halen die U wilt bereiken.

Toch een operatie nodig?

Helpen de bovenstaande behandelingen onvoldoende en is er mogelijk toch een operatie nodig? Met onderstaande orthopedisch chirurgenn werken wij intensief samen, maar wij kunnen u ook naar andere orthopedisch chirurgen verwijzen.

• Bergmankliniek (Dr. B. Feilzer, Dr. M. Zee)
  • Xpert Clinics (Dr. D. Hoornenborg)
  • ZMC (Dr. M. Sewnath)