Injecties

Als pijnklachten op de voorgrond staan en niet afnemen ondanks (relatieve) rust, oefeningen en pijnstillers dan kan een injectie uitkomst bieden.

Corticosteroïden injecties

De meest gebruikte injecties bij artrose zijn corticosteroïden injecties. Deze hebben een sterk ontstekingsremmend effect en geven goede pijnverlichting maar kunnen het kraakbeen, de banden en pezen tijdelijk kwetsbaarder maken. De werkingsduur is verschillend. Soms blijven de klachten maanden weg, maar soms komt de pijn binnen enkele weken weer terug. Het is daarom belangrijk om ondanks de pijnvermindering verstandig met het gewricht om te blijven gaan. Een corticosteroïden injectie mag niet te vaak gegeven worden.

Bloedplasma (ACP) injecties

In onze praktijk hebben wij veel ervaring met bloedplasma (ACP) injecties. Uit uw arm wordt bloed afgenomen en verwerkt in een centrifuge waardoor de bloedcellen zich scheiden van het bloedplasma. Dit plasma bevat tal van groeifactoren met ontstekingsremmende eigenschappen. Zij zorgen ervoor dat het gewricht rustig wordt, het gewricht gezond gewrichtsvloeistof produceert en de structuren in de knie minder kwetsbaar worden. De behandeling bestaat uit een serie van 1 tot 3 injecties en het effect houdt gemiddeld 6 maanden tot een jaar aan. Niet iedereen heeft baat bij de injecties.

Hyaluronzuur injecties

Hyaluronzuur wordt beschouwd als het smeerolie van de knie. Hyaluronzuur injecties kunnen verbetering geven van de klachten bij artrose. Meestal is een serie van 1 tot 3 injecties nodig. Hyaluronzuur speelt een belangrijke rol in de homeostase van gewrichten en is normaal gesproken aanwezig in de synoviale vloeistof. In het geval van artrose is de concentratie hyaluronzuur lager. Het herstel van dit tekort kan de reologische eigenschappen van de synoviale vloeistof herstellen en de symptomen van artrose verminderen.