BEWEGING

Lichaamsbeweging heeft een positief effect op de klachten maar alleen als je dit regelmatig blijft doen. Advies is om dagelijks 30 minuten matig intensief te bewegen (wandelen, fietsen, zwemmen) en oefeningen te doen gericht op verbeteren van de mobiliteit, kracht en conditie.

Pijn bij het bewegen

Bij artrose is het belangrijk om bij het bewegen, binnen de pijngrens te blijven en niet door de pijn heen te gaan. Daarbij gaat het niet alleen om pijn tijdens de belasting, maar ook na afloop, want vaak treedt de pijnreactie pas de volgende dag of de dagen erna op. Het vergt dus kennis en ervaring om hier goed mee om te gaan. De arts kijkt bij veel of aanhoudende pijn naar mogelijkheden om toch te kunnen blijven bewegen. Dit kan bijvoorbeeld een brace zijn of pijnmedicatie.

Oefeningen worden bij ons onder leiding van de fysiotherapeut opgestart maar het streven is om deze uiteindelijk zelfstandig voort te zetten.

Smarthorloges en activity trackers

Wearables en activity trackers kunnen een positief resultaat geven bij het starten met bewegen. Een smartwatch kan uw bewegingen tracken en deze doorsturen naar de fysiotherapeut of sportarts. Ook kunt u aangeven op welke dagen de pijn erger is en dit vergelijken met de hoeveelheid die bewogen is. Daarnaast kan er een melding worden ingesteld als u nog niet genoeg heeft bewogen. Ten slotte kunt u uw voeding tracken. U kunt invoeren wat u heeft gegeten en de smartwatch geeft aan hoeveel calorieën en percentage vet, eiwit en koolhydraten in uw maaltijd zit.