Innovatieve Hydrogel Microbolletjes bij Artrose

Door: [Kyra Leopold]

Het reguleren van de activatie van macrofagen speelt een cruciale rol bij de behandeling van chronische ontstekingen bij artrose. Echter, het aanpakken van de stabiele pro-inflammatoire toestand en diepe verspreiding van macrofagen in het lichaam is een enorme uitdaging voor behandelingen tot op heden.

Geïnspireerd door het Aangeboren Immuunsysteem

Een recente studie heeft echter een veelbelovende benadering ontwikkeld die geïnspireerd is door het aangeboren immuunsysteem. Onderzoekers hebben hydrogel microbolletjes gecreëerd die gemobiliseerd worden door immuuncellen. Deze microbolletjes, geconstrueerd met behulp van geavanceerde microfluïdische technieken, zijn geladen met chemokines, macrofaagantilichamen en gemodificeerde celmembraanblaasjes (sEVs).

Hydrogel Microbolletjes Gemobiliseerd door Immuuncellen

Deze innovatieve microbolletjes, bekend als hydrogel microbolletjes gemobiliseerd door immuuncellen (HCM), zijn samengesteld uit een combinatie van streptavidine-geënte hyaluronzuur methacrylaat (HAMA-SA) en chondroïtinesulfaat methacrylaat (ChSMA) microbolletjes. Wat deze microbolletjes zo bijzonder maakt, is hun vermogen om pro-inflammatoire macrofagen in de gewrichtsholte aan te trekken, vast te leggen en te herprogrammeren, met als doel de ontstekingsomgeving van het gewricht te verbeteren.

Resultaten in het laboratorium

In vitro-experimenten hebben aangetoond dat deze hydrogel microbolletjes uitstekende capaciteiten hebben voor het werven, vastleggen en herprogrammeren van macrofagen. Opmerkelijk is dat pro-inflammatoire macrofagen met een efficiëntie van 88,5% kunnen worden omgezet in anti-inflammatoire macrofagen.

Van het laboratorium naar de dierexperimenten

De veelbelovende resultaten beperken zich niet tot laboratoriumomgevingen. Dierexperimenten hebben een aanzienlijke afname van synoviale ontsteking en de afbraak van kraakbeenmatrix bij artrose onthuld. Dit opent de deur naar een potentieel effectieve behandeling voor ontstekingen bij artrose in de toekomst.

Toekomstperspectief

Deze baanbrekende aanpak biedt hoop voor miljoenen mensen die lijden aan de pijnlijke gevolgen van osteoartritis. De ontwikkeling van hydrogel microbolletjes gemobiliseerd door immuuncellen zou een keerpunt kunnen betekenen in de behandeling van deze aandoening, waarbij precisie en effectiviteit hand in hand gaan. We kijken uit naar verdere ontwikkelingen op dit gebied en de mogelijkheid om het lijden van artrose-patiënten aanzienlijk te verminderen.

Bron: (Xiao, P., Han, X., Huang, Y., Yang, J., Chen, L., Cai, Z., Hu, N., Cui, W., & Huang, W. (2024). Reprogramming macrophages via immune cell mobilized hydrogel microspheres for osteoarthritis treatments. Bioactive Materials, 32, 242–259. https://doi.org/10.1016/j.bioactmat.2023.09.010)

Foto: (Bru-N0. Bolletjes-Homeopathie [FOTO]. PIXABAY. GERAADPLEEGD OP 1 DECEMBER 2023, van https://pixabay.com/nl/photos/bolletjes-homeopathie-3163133/)