Artrose en depressie

Artrose is een reumatische aandoening waarbij het kraakbeen in een gewricht in kwaliteit achteruitgaat. Het is een veelvoorkomende gewrichtsaandoeningen bij ouderen en wordt onder andere gekenmerkt door stijfheid en gewrichtspijn.

De mentale gevolgen van artrose

Eerder onderzoek heeft al aangetoond dat meer pijn bij ouderen met artrose gerelateerd is aan het hebben van meer symptomen van angst en depressie. Bij ouderen met artrose fluctueert de pijn over de tijd. Dit betekend dat de pijn per dag kan verschillen in ernst. In het European Project on OSteoArthritis (EPOSA) doen LASA-onderzoekers onderzoek naar de sociaal-maatschappelijke gevolgen van artrose bij ouderen in Europa. Zij onderzochte de relatie tussen de mate van pijn/pijnfluctuaties en angst- en depressieve symptomen bij ouderen met artrose.

Altijd pijn.. of verspreid?

De resultaten van de studie laten zien dat meer pijn gepaard gaat met meer angst- en depressieve symptomen bij ouderen met artrose tussen de 74 en 85 jaar. Wat opvallend was, is dat ouderen die constant pijn hadden meer depressieve klachten hadden dan bij ouderen die ‘goede en slechte pijn-dagen’ hadden. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat voorspelbare, stabiele en chronische pijn gepaard gaat met gevoelens van hopeloosheid en gebrek aan perspectief. Ook zijn ouderen met artrose die ‘goede’ dagen hebben waarschijnlijk beter bestand tegen de ‘slechte’ dagen. De ouderen die elke dag dezelfde, chronische pijn hebben hebben deze buffer niet.

Oud en jong

In de jongere groep artrose patiënten was er een verschil. De resultaten van deze studie lieten zien dat meer pijn niet perse gepaard gaat met meer angst- en depressieve symptomen bij ouderen met artrose tussen de 65 en 74 jaar. Deze jongere groep heeft mogelijk meer effectieve strategieën om met pijn om te gaan dan de oudere groep die kwetsbaarder is. Ook zoeken jongere patiënten sneller hulp, waardoor de pijn onder controle blijft.

Waarom naar de arts?

De bevindingen van deze studie laten zien dat stabiele pijnniveaus erg schadelijk zijn voor de geestelijke gezondheid van ouderen met artrose. Bovendien benadrukken de resultaten van dit onderzoek het belang van het meten van pijn op meerdere tijdstippen bij ouderen met artrose, omdat minder pijnfluctuaties over de tijd een indicator kunnen zijn voor de aanwezigheid van angst- en depressieve symptomen. Als de pijn onder controle gehouden wordt is de kans op angst en depressie kleiner.

Heeft u (misschien) artrose en hier klachten van? Neem dan contact met ons op.

Bron: Within-Person Pain Variability and Mental Health in Older Adults With Osteoarthritis: An Analysis Across 6 European Cohorts. The Journal of Pain19(6), 690–698. https://doi.org/10.1016/j.jpain.2018.02.006 De Koning, E. J., Timmermans, E. J., Van Schoor, N. M., Stubbs. (2018).

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.