Wat is groenlipmossel? En werkt dit?

groenlipmossel

Groenlipmossel is een ontstekingsremmer die werkt in het gebied van de gewrichten. Het kan daardoor gebruikt worden bij uiteenlopende reumatische aandoeningen, zoals bijvoorbeeld artrose en reumatoïde artritis

Artrose

Artrose is de meest voorkomende degeneratieve gewrichtsaandoening waarbij kraakbeen en omliggende weefsels betrokken zijn. Het is wereldwijd een belangrijke oorzaak van invaliditeit, vooral onder ouderen. De economische kosten zijn aanzienlijk; dit omvat niet alleen medische kosten, maar ook verlies aan arbeidsproductiviteit. De richtlijnen van bevelen het gebruik van analgetica en niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID’s) aan om pijn en ontsteking te behandelen. Echter, frequent en langdurig gebruik van deze therapieën wordt vaak in verband gebracht met bijwerkingen in de maag en darmen. Dit gene wat patiënten er vaak toe zet alternatieve geneesmiddelen te zoeken. Een van die alternatieve therapieën is het slikken van groenlipmossel.

Groenlipmossel

Perna Canaliculus, oftewel groenlipmossel, is een schelpdier dat uitsluitend voorkomt in Nieuw Zeeland. Deze mossel, die zijn naam dankt aan de groene schelprand, komt alleen voor in de extreem schone wateren van de Marlborough Sounds in Nieuw-Zeeland. Het is niet mogelijk om de Groenlipmossel elders in leven te houden, zelfs niet in een aquariumomgeving. Wanneer de mossel oraal wordt ingenomen in de vorm van poeder of olie-extract, lijkt dat de mossel gunstig is voor pijnverlichting. Ook verminderd het ontstekingen en het verbeterd het andere symptomen die voorkomen bij ontstekingsziekten, zonder de nadelige bijwerkingen van NSAID’s te veroorzaken. Dit effect wordt verklaard door de bioactive lipiden die in de mosselen zitten. Deze lipiden veroorzaken het ontstekingsremmende effect. Klinkt veelbelovend, echter komen deze resultaten uit kleine onderzoeken.

Is het nou effectief?

Uit een grote systematische review gepubliceerd in het PMC PubMed Central laat zien dat er een matig positief effect zit aan het gebruik van de mossel. Wel zijn de onderzoeken in deze systematische review vooral gefinancierd door farmaceutische bedrijven. Hoewel de meeste van de onderzoeken gefinancierd werden door de farmaceutische bedrijven, speelden de bedrijven geen rol bij gegevensanalyse of interpretatie waardoor de kans op vertekening afnam. Op basis van het momenteel beschikbare bewijs concluderen de onderzoekers dat het gebruik van de mossel voor patiënten met artrose voordelen biedt voor pijnverlichting en geen significante negatieve bijwerkingen veroorzaakt.

Eind oordeel

De algehele analyse toonde aan dat de mossel matige en klinisch betekenisvolle behandelingseffecten op artrose-pijn opleverde. Het huidige bewijs wordt echter beperkt door het aantal én de kwaliteit van onderzoeken. Er zijn meer grotere onderzoeken van hoge kwaliteit nodig om de effectiviteit te bevestigen. Desalniettemin is het de moeite waard om de mossel-extracten naast de huidige behandeling te gebruiken. De mossel is niet een vervanging voor de huidige traditionele geneeswijze.

[Artikel: Abshirini, M., Coad, J., Wolber, F. M., Von Hurst, P. R., Miller, M. J., Tian, H., & Kruger, M. C. (2021). Green-lipped (greenshellTM) mussel (Perna canaliculus) extract supplementation in treatment of osteoarthritis: a systematic review. Inflammopharmacology. https://doi.org/10.1007/s10787-021-00801-2]
[Foto: Rytis Bernotas]