Nieuwe behandeling bij honden met artrose lijkt te werken

Nieuwe behandeling bij honden met artrose lijkt te werken

Artrose is niet iets wat alleen bij mensen voorkomt. Ook onze trouwe viervoeters krijgen hier namelijk ook veel mee te maken. Vooral bij de favorieten labradors en herdershonden zien we dit het meeste. Bij maar liefst negentig procent van de honden boven de vijf jaar komt artrose voor. Voor mensen is dit niet anders. In 2019 waren er circa 1.5 miljoen mensen met artrose bekend bij de huisarts. (Sauver et al.) Alle reden om hier veel onderzoek naar te doen. Aan de Universiteit Utrecht hebben ze dat ook gedaan én met resultaat.

Pijnstilling
De Universiteit Utrecht werkte de afgelopen jaren samen met projectcoördinator Laura Creemers van Universitair Medisch Centrum Utrecht aan een nieuwe behandeling tegen artrose: een pijnstiller die ze via een injectie direct in het gewricht inspuiten. De ontwikkeling daarvan gebeurde in samenwerking met het bedrijf DSM Biomedical. Marianna Tryfonidou, hoogleraar aan de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht, werkte voor dit onderzoek samen met deze academische partners en bedrijven. Professor Tryfonidou: “Wij ontwikkelen deze innovatieve behandelmethode zodat we in de toekomst alle artrosepatiënten, zowel dieren als mensen, effectief en langdurig kunnen helpen.”

Geen pijn meer
Van de honden die de nieuwe behandeling kregen, bleef het grootste deel pijnvrij. Ook liepen ze niet meer kreupel. Nu kun je moeilijk aan de hond vragen of het beestje minder pijn heeft, dus de onderzoekers lieten de eigenaren een vragenlijst over het welzijn en kreupelheid invullen. De eigenaren kregen na de behandeling normale, orale pijnstilling mee naar huis. Dat mochten ze hun hond geven als ze het idee hadden dat de pijn niet verminderde door de behandeling. Wat bleek? De honden die de nieuwe behandeling kregen, bleven pijnvrij. Alleen een klein deel van hen had na twee maanden meer pijnstillers nodig, in tegenstelling tot de honden in de controlegroep. Deze groep, die de injecties niet kregen, hadden binnen een week na de injectie aanvullende pijnstilling nodig.

De toekomst
De behandeling laat een groot positief resultaat zien, maar is nog niet in Nederland voor de honden of hun baasjes beschikbaar. De onderzoekers werken hard om dit op lange termijn wel in de praktijk te kunnen uitvoeren.

Bron [Nieuwe behandeling bij honden met artrose blijkt veilig en langdurig effectief. (2023, 2 februari). Universiteit Utrecht. https://www.uu.nl/nieuws/nieuwe-behandeling-bij-honden-met-artrose-blijkt-veilig-en-langdurig-effectief ]

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.