Vermoeidheid bij artrose patiënten; logisch!

vermoeidheid

Artrose geeft meer klachten dan alleen pijn in de gewrichten. Door de klachten die met artrose gepaard gaan kunnen ook vermoeidheid en slaapgebrek ontstaan. Maar hoe komt dit? En belangrijker; wat kunt u doen?

Waarom ben ik zo moe?

Geadviseerd wordt om volgens de beweegrichtlijn ten minste een half uur per dag matig intensief te bewegen. Maar juist tijdens (het starten bij) bewegen ervaren mensen met artrose pijn. Ook moeten mensen met artrose vaak extra inspanning leveren om dagelijkse taken uit te voeren. Huishoudelijke taken, zoals bedden opmaken, koken of schoonmaken, kosten meer energie waardoor u zich sneller vermoeid voelt. Daarnaast kan door het opvlammen van het gewricht de nachtrust verstoord raken. De pijnlijke, stijve en gezwollen gewrichten houden gemiddeld 80 procent van artrose patiënten ’s nachts wakker (K. Fontaine, Reumatoloog John Hopkins University).

Ontstekingen

Artrose is een aandoening die ontstaat door slijtage van het gewrichtskraakbeen. Als reactie hierop kan het gewricht ontstoken raken en treden er in het hele gewricht veranderingen op. Het lichaam probeert deze ontsteking te reguleren en steekt veel energie om de afgifte van ontstekingseiwitten (cytokines) af te remmen. Naast de chronische pijn en de slechte nachtrust speelt er dus nog een factor mee die voor extra vermoeidheid zorgt.

Wat kan ik zelf doen?

Belangrijk is om ondanks de pijn, toch minimaal een half uur per dag matig intensief te bewegen. Matig intensief betekent bijvoorbeeld stevig wandelen of fietsen. Bij artrose is het belangrijk om tijdens het bewegen binnen de pijngrens te blijven en niet door de pijn heen te gaan. Daarbij gaat het niet alleen om pijn tijdens de belasting, maar ook na afloop, want vaak treedt de pijnreactie pas na een of twee dagen op. Het vergt dus kennis en ervaring om hier goed mee om te gaan. Uw arts kan u hierbij helpen. Als u last heeft van artrose in de knie, voet of enkel dan kan het dragen van steunzolen helpen. Door het dragen van steunzolen kan de belasting op uw aangedane gewricht verminderd worden waardoor u minder klachten ervaart. Bij beperkingen in het lopen als gevolg van heup- en/of knieartrose kan het gebruik van loophulpmiddelen (wandelstok, elleboogkruk of rollator), of in zeer specifieke gevallen een kniebrace worden geadviseerd (KNGF).

Wanneer moet ik contact opnemen?

Als er (beginnende) klachten van artrose zijn die aanhouden of verergeren is het verstandig om contact op te nemen met de huisarts. Ook bij vermoeidheid die erger is het verstandig om de arts te raadplegen. Dit kan de huisarts of de behandeld artrose arts zijn. De huisarts kan u ook doorverwijzen naar ArtroseKliniek.  Bij Artrosekliniek bieden wij het hele spectrum aan niet-operatieve behandelingen op structurele wijze aan en helpen wij u uw klachten duurzaam onder controle te krijgen.

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.